Problemet med ‘færre’
Nogle ord er bare sværere at forstå end andre - et af dem er ‘færre’. Hvis man kigger på billedet herunder, vil de fleste børn uden problemer kunne svare på, om der er flest søheste eller søstjerner. Mange vil også kunne fortælle, hvor mange der er ‘i alt’ eller ‘til sammen’. Men ikke alle børn kender ordet ‘færre’. De kan godt svare på, hvor mange der er af hver slags, og også det største tal og det mindste tal, men ‘færre’ er for mange ikke en del af vores dagligdags sprog. Så '“Hvilket dyr er der færrest af?” kan volde problemer. Og når ‘færre’ så oven i købet har en lidt anderledes matematik-sproglig betydning, så er rigtig mange børn i problemer.
Hvis spørgsmålet er: “Hvor mange færre søstjerner er der end søheste?” er målet, at eleverne skal kunne finde matematikstykket i sætningen, altså kunne tælle de seks søheste, de tre søstjerner og så kunne gætte, at ‘færre’ i denne sætning betyder, at man skal finde forskellen i antal. Og man skal oven i købet tælle dem, der ikke er der. De færreste voksne tænker over, at spørgsmålet “Hvor mange flere søheste er der end søstjerner?” har et lavere abstraktionsniveau end “Hvor mange færre søstjerner?” I første type af spørgsmål kan eleven krydse en søhest af for hver søstjerne og tælle de resterende, men ordet ‘færre’ betyder, at eleven skal kunne forestille sig de manglende søstjerner og tælle dem - og det kræver oftest støtte og en struktureret undervisning, hvis vi skal have de svageste elever med, især fordi de almindelige strategier med at tegne problemet ikke kan bruges, når vi skal tælle manglende søstjerner. I hvert fald ikke uden at kunne omformulere spørgsmålet.
For at træne ordet ‘færre’ kræver det, at vi gør eleverne opmærksomme på de tal, der er i spørgsmålet: Der er 6 søheste og der er 3 søstjerner. Eleverne skal vide, at ordet ‘færre’ betyder, at vi skal finde forskellen, og forskel betyder, at vi skal trække fra. Det gode ved ordet forskel er, at vi altid skal starte med de største tal. I det her tilfælde bliver regnestykket altså 6 søheste - 3 søstjerner = 3 færre.
Denne fremgangsmåde kan vi sætte i system, og gøre til at spil, som eleverne kan spille i par. Antallet af dyr finder de ved at slå med ti-sidede terninger (og der kan differentieres ved brug af forskellige terninger).
Der er _______ søheste i havet
Der er _______ søstjerner i havet
Er der færrest søheste eller søstjerner?
Der er færrest __________________
Hvor mange færre __________________ er der end _________________?
Der er _____________________ færre.
Eleverne kan motiveres ved selv at vælge deres dyr, de kan tegne dem og sætte ind, og på den måde bytte opgaver med andre hold, eller de kan spille med sig selv. Lærerens rolle er her at minde eleverne om at sige ordene højt, så de med tiden indgår som en naturlig del af elevernes matematikfaglige ordforråd.
God fornøjelse!